Høj sikkerhed m.m.

Succes med systematisk arbejdsmiljøindsats

Højt sikkerhedsniveau, godt arbejdsmiljø og tilfredse medarbejdere... 
På Sønderborg Værktøjsfabrik mærker både medarbejdere og ledelse store fordele ved en velorganiseret indsats for arbejdsmiljøet.

For Helge Rudbeck, der i det daglige er både indkøber og arbejdsmiljøansvarlig, er netop et velorganiseret og målrettet arbejde nøglen til værktøjsfabrikkens succes med arbejdsmiljø-indsatsen: "Vi gør meget ud af at systematisere alt og have nogle spilleregler for hverdagen på virksomheden. Det betyder for eksempel, at alle ved, hvor de kan finde flugtveje, brandmateriel, dokumentation på materialer osv.", fortæller Helge Rudbeck. 

For medarbejdernes og sikkerhedens skyld

Sønderborg-virksomhedens arbejdsmiljømedarbejder er ikke i tvivl om, hvad der er den basale motivation for alle i virksomheden, når det gælder arbejdet med arbejdsmiljøet: "Det handler dybest set om, at vi skal være gode ved hinanden og vores medarbejdere, fordi vi får det mange gange igen. Der skal samtidig handling og holdning til, så vi alle trækker i den samme retning", siger Helge Rudbeck og giver nogle konkrete eksempler på områder, hvor der bliver indsamlet data om arbejdsmiljøet på virksomheden:
"Vi fik lavet en støjmåling i vores tidligere domicil, og har fået lavet en tilsvarende måling i de nye rammer, vi er flyttet ind i. Begge målinger viste et støjniveau under grænseniveauet. Der er samtidig tre gange gennemført trivselsundersøgelser blandt medarbejderne. Svarene har alle tre gange været meget positive".

Sønderborg Værktøjsfabrik...

...har en ren profil, der tiltaler medico-kunder

Sønderborg Værktøjsfabrik er en usædvanligt ren virksomhed. Det har en positiv betydning i virksomhedens relation til de kunder fra især medico-industrien, som Sønderborg Værktøjsfabrik laver sprøjteværktøjer til:
"Det betyder alt for denne type af kunder, at der er styr på alt på virksomheden. At produkterne leveres til tiden og med en passende dokumentation for, at vi gør, hvad der kræves rent arbejdsmiljømæssigt. Det gælder helt ned på delene i det enkelte værktøj", fortæller Helge Rudbeck.


...udarbejder miljøregnskab

Sønderborg Værktøjsfabrik udarbejder hvert år et miljøregnskab, hvor der bl.a. gøres status over, hvad virksomheden har af metaller, dagrenovation og affalds-kilder.


...arbejder konsekvent med affaldssortering

Affaldssortering er en fast og naturlig del af hverdagen for medarbejderne i Sønderborg Værktøjsfabrik. Sorteringen er sat i system, så det er nemt at sortere de enkelte affaldskilder.


...har foretaget høretest på medarbejderne

Da Sønderborg Værktøjsfabrik gennemførte den første støjmåling på virksomheden, besluttede man sig samtidig for at lave en høretest for alle medarbejdere. Den skulle sikre, at der ikke gik medarbejdere rundt med begyndende høretab – testen gav et flot og positivt resultat.


Hent en pdf med hele historien her. 


Kontakt Avidenz

Har du spørgsmål, eller ønsker du også vores hjælp til forbedringer af virksomhedens arbejdsmiljø, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.

Helge Rudbeck, indkøber og arbejdsmiljøansvarlig:

"Avidenz hjælper os med at sætte tingene i system, og de rådgiver os om konkrete projekter omkring ventilation, støjmålinger, ny arbejdspladsvurdering osv. Og så holder Avidenz os ajour på både miljø- og arbejdsmiljøområdet omkring nye regler, forordninger og muligheder. De kommer med gode ideer, som de har med fra andre af deres kunder.
Vores konsulent fra Avidenz er desuden fast med i årets sidste kvartalsmøde, hvor vi har arbejdsmiljø på dagsordenen. Samtidig ved vores medarbejdere, at de kan trække på Avidenz, hvis de får brug for det, fortæller Helge Rudbeck om Avidenz’ rolle som rådgiver for Sønderborg Værktøjsfabrik.