De nye tider og ny indretning kan give udfordringer - Ny grænseværdi for chrom 6 fra den 1. juli 2020

Nyhedsbrev 20. april 2021, 20:58:57       

De nye tider og ny indretning kan give udfordringer 

Afstandskrav på baggrund af COVID-19 og hermed ny indretning af arbejdspladserne kan give uforudsete gener for medarbejderne. 

I nogle kontormiljøer må der rykkes rundt på møbler og inventar for at skabe bedre plads mellem medarbejderne. Det giver forskellige udfordringer i indretningen.

I kan blandt andet forebygge gener ved at være opmærksom på følgende områder:
  • Plads 
    Arbejdspladsen skal være rummelig. Det vil sige, at der skal være plads til, at inventar, udstyr og materialer kan anbringes forsvarligt. Der skal også være plads til, at medarbejderne kan udføre alle arbejdsfunktioner med gode arbejdsstillinger og bevægelser. Det er en fordel at kunne skifte mellem siddende og stående arbejde.
    Der bør ikke være under 110 cm fra forkanten af skrivebordet til nærmeste inventar/væg. 
     
  • Lys
    Ved skærmarbejde anbefales en kombination af et alment lys i rummet og et fokuseret lys på arbejdsområdet - dvs. tastatur og papirer på bordet. Kravet til lys på arbejdsområdet er 500 lux.
    Blænding og reflekser i skærmen skal undgås. Det belaster øjne og muskulatur at sidde med front mod et vindue, eller hvis et vindue spejler sig i skærmen. Ofte fungerer det bedst at placere skrivebordene, så lyset fra vinduerne kommer ind fra siden.
    Loftarmaturer må ikke blænde eller give refleksioner på bordet eller i skærmen. Man bør undgå, at lyset kommer ind direkte forfra eller lige over skrivebordet og/eller computerskærmen. 
     
  • Støj og forstyrrelser
    Støj og forstyrrelser kan være et sammensat problem, der ikke nødvendigvis kun handler om lyde. Også færdsel gennem et storrumskontor kan forstyrre alene på grund af bevægelserne. Bliver der lavet om på indretningen i kontoret, kan trafikken rundt i kontoret ændre sig, hvilket kan give unødige forstyrrelser.

    Det er en god idé at lade samarbejdet mellem medarbejderne bestemme deres placering i kontoret. Man kan for eksempel lave adskilte team-områder. Dette kan gøres med skærme, som ud over at afskærme mod akustiske og visuelle forstyrrelser også kan skabe ”afstand” mellem medarbejderne og minimere smittespredning. Reoler og andre møbler kan også bruges til at adskille teamområderne. Vær også opmærksom på kulturen i storrumskontoret og på at begrænse behovet for at gå gennem arbejdsområderne. 
     
  • Indretning af skærmarbejdspladsen
    Som altid bør man være opmærksom på god indretning af skærmarbejdspladsen.  Bordet bør ved siddende og stående arbejde kunne indstilles i albuehøjde, og stolen skal kunne indstilles i god siddehøjde og med lændestøtte. Man bør kunne opnå god understøttelse af underarmen. Det anbefales at ¾ af underarmen skal finde støtte på bordet. Musen skal passe godt i hånden, og overkanten af skærmen skal være ca. i øjenhøjde, så man ikke får en uhensigtsmæssig stilling i nakken.
     
  • Elastikøvelser
    Ved stillesiddende arbejde anbefales det, at man i løbet af dagen lægger små aktive pauser ind. Det kan for eksempel være en lille pause, hvor man laver øvelser med en træningselastik. Undersøgelser har vist, at laver man lidt fysiske øvelser i løbet af dagen for de muskler, der bliver belastet ved arbejdet, så kan man mindske og forebygge gener med op til 40%.

    Du kan finde inspiration til små træningsprogrammer i nedenstående videoer, som vi optog i starten af Corona-krisen, hvor rigtig mange danskere arbejdede hjemmefra.

Forebyg smerter i skuldre og nakke








Forebyg ondt i skuldre og nakke 
- klik her eller på billedet for at se videoen


Forebyg musearm og ondt i skuldrene








Forebyg muse-arm og ondt i skuldrene 
- klik her eller på billedet for at se videoen


Træn lår, balder og ryg








Træn lår, balder og ryg 
-
klik her eller på billedet for at se videoen
 

Prøv indretningsværktøjet

Er det nødvendigt at lave om på indretningen af kontoret for at kunne imødekomme retningslinjerne for afstand, kan det være en god idé at benytte sig af indretningsværktøjet ”Indret dig godt” fra BFA-kontor. Her kan du indrette kontoret på skærmen og dermed undgå at skulle rykke rundt på inventaret flere gange for at finde den optimale indretning. Samtidig får du nyttige input og viden om arbejdsmiljøet.

Indretningsværktøjet fra BFA-kontor finder du her.
 

Kontakt os for yderligere information

Vores ergoterapeut, Maja, og fysioterapeut, Lotte, er klar til at hjælpe jer med yderligere information om indretning af kontoret og kontorergonomi. Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller info@avidenz.dk. 
 

Ny grænseværdi for chrom 6 fra den 1. juli 2020

Som vi tidligere har informeret om, sænkes den danske grænseværdi for chrom 6 fra 0,005 mg/m3 til 0,001 mg/m3. Det er nu besluttet, at ændringen træder i kraft fra den 1. juli 2020.

Indånding af chrom 6 kan give skader på luftvejene og føre til lungekræft. Det er risikoen for kræft, der gør, at grænseværdien nu sænkes.

De steder, hvor vi oftest oplever chrom 6 ude i virksomhederne, er ved svejseprocesser og ved termisk skæring. Har I nogle af disse processer, bør I derfor være ekstra opmærksomme.



Vi anbefaler, at I er særligt opmærksomme på følgende:
  • At punktudsugningen virker som den skal og kan placeres rigtigt
     
  • At medarbejderne er instrueret og bruger deres punktudsugning korrekt og ved alle svejseopgaver – også kortvarige hæfteopgaver
     
  • At ventilationsanlægget er vedligeholdt
     
  • At kontrolanordningen tjekkes med jævne mellemrum, så I er sikre på, at den virker
     
  • God hygiejne – håndvask inden toiletbesøg og pauser
     
  • Godt rengøringsniveau - støvniveauet minimeres med hyppig støvsugning (egnet filter til støvsuger er HEPA eller tilsvarende klasse)
     
  • Ved filterskift af støvsuger/ventilation vær opmærksom på at undgå støvdannelse, anvend evt. et åndedrætsværn med partikelfilter, P2 eller P3.

Yderligere indsatser

Foruden den nedsatte grænseværdi bliver der sat gang i udvikling af flere indsatser i form af bl.a. et servicetjek af svejseuddannelsen, styrket tilsyn og vejledning til virksomhederne fra Arbejdstilsynet.

Brug for hjælp?

Er der noget, I er i tvivl om eller gerne vil have tjekket efter, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.
 
Følg os på         
--
www.avidenz.dk | Kontakt