Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

DS Stålprofil A/S har fået bedre overblik og effektivitet ved at digitalisere arbejdsmiljøet

DS Stålprofil A/S er en af Danmarks førende leverandører af stålprofiler til tag og facader til alle former for byggeri. De producerer i tyndpladestål med lang levetid og minimalt vedligeholdelsesbehov samt med fokus på bæredygtighed. Med over 50 års erfaring i branchen har virksomheden opbygget et solidt ry for kvalitet, holdbarhed og kundetilpassede løsninger.

DS Stålprofil A/S er en del af DS Gruppen, som også omfatter DS Elcobyg, DS Stålkonstruktion og DS Flexhal.
Hos DS Stålprofil A/S er de cirka 95 ansatte.

Lettere at opretholde et godt arbejdsmiljø

DS Gruppen har fokus på sikkerhed og sundhed for medarbejderne. For at sikre en smidig og effektiv beslutningsproces i forhold til arbejdsmiljøet er alle beslutninger på området decentraliseret og træffes selvstændigt i de enkelte virksomheder. Hos DS Stålprofil A/S samarbejder de om arbejdsmiljøet med den autoriserede arbejdsmiljørådgiver Avidenz A/S, der også tilbyder et digitalt arbejdsmiljøsystem, SOSWEB, som DS Stålprofil A/S også anvender.

Beslutningen om at anvende SOSWEB blev taget på flere baggrunde. 2 andre enheder i DS Gruppen anvendte i forvejen SOSWEB og er meget tilfredse. Samtidig kendte produktionschef hos DS Stålprofil A/S, Rasmus Revsbæk Hansen, lidt til systemet fra en tidligere ansættelse i en anden virksomhed. Alligevel skulle der en konkret opgave til at give virksomheden det sidste skub til at komme i gang med at anvende SOSWEB. Og det har de ikke fortrudt.

”Vi havde en konkret opgave vedrørende vedligehold af vores tekniske udstyr, som vores konsulent, Anders Brøndbjerg Pedersen, fra Avidenz overbeviste os om ville være en god idé at løse i SOSWEB. Og da prisen på systemet er meget fair, ja faktisk billig, så blev vi overbeviste om at prøve det af. Og det har vi bestemt ikke fortrudt. Vi er kun blevet positivt overraskede over, hvor meget systemet faktisk kan hjælpe os med at effektivisere”, udtaler produktionschef Rasmus Revsbæk Hansen.

Nemt at komme i gang med SOSWEB

DS Stålprofil A/S fremhæver, at systemet spiller utrolig godt sammen med rådgivningsdelen i Avidenz. Derfor var det oplagt og nemt at komme i gang med SOSWEB. I det hele taget mener Rasmus, at det ikke har været et stort projekt at komme i gang med systemet, som også er meget simpelt og intuitivt at anvende.

”Jeg synes, det er en stor fordel, at man ikke bare køber et system, som man så selv skal lære at anvende og få det optimale ud af. Men her har man Avidenz og ens kontaktkonsulent med inde over – både i forhold til, hvis der er noget, man ikke kan finde ud af, men det er i høj grad også en fordel, at det er et konsulentværktøj, så de opretter dagsordener, mødereferater, APV-handlingsplaner, årsplaner og andre administrative dokumenter og dokumentationer, hvis man ønsker dette. Konsulenten, i vores tilfælde Anders, kommer her jo alligevel”.

SOSWEB er opbygget i separate moduler, som man kan vælge til og fra. DS Stålprofil A/S anvender indtil videre modulerne Teknisk udstyr, Kemi, Opgaver og Medarbejdere.

Teknisk udstyr giver overblik, effektivitet og sikkerhed

I modulet Teknisk Udstyr har DS Stålprofil A/S oprettet alle virksomhedens maskiner og tekniske udstyr, så de har det fulde overblik i systemet. Samtidig har de opbygget en plan for vedligeholdelse med faste intervaller, og systemet er sat op til automatisk at give besked til udvalgte personer, når det er tid til at udføre eftersyn. Det sikrer blandt andet virksomheden mod unødvendige produktionsstop, dyre reparationer og ulykker, der let kunne være undgået.

Rasmus fortæller:
”Tidligere havde vi et selvlavet excel-ark med oversigter over vores udstyr og maskiner. Her foregik intet automatisk, og vi skulle huske på, hvornår der skulle foretages eftersyn og anden vedligeholdelse. Det blev vi ret trætte af. Nu er vores udstyr lagt i SOSWEB med vedligeholdelsesintervaller og notifikationer sat op, og dermed slipper vi selv for at skulle huske, hvornår der skal foretages eftersyn m.m.
Det er virkelig rart, for det giver færre spekulationer og mere ro i hverdagen, at vi er sikre på, der er styr på det. Vi får mere tid til at koncentrere os om produktionen og at drive forretningen i det hele taget.”

”En anden stor fordel, jeg ser med modulet Teknisk udstyr, er, at alle dokumentationer på service, instruktioner m.m. på de enkelte maskiner også ligger i systemet, så alt er samlet ét sted i stedet for i en masse forskellige ringbind eller mapper på computeren. Det er overskueligt og hurtigt at finde frem i systemet i stedet”.

Oversigt over kemiske produkter

Modulet Kemi giver DS Stålprofil A/S overblik og dokumentation over al den kemi, de anvender i virksomheden. De har fået udarbejdet en kemisk risikovurdering af Avidenz, og den ligger i SOSWEB sammen med overskuelige instruktioner på alle de kemiske produkter. Disse kan hentes enten enkeltvis eller i store plancher med flere produkter samlet på.

”Det er meget nemt og hurtigt for vores medarbejdere at hente instruktioner på de kemiske produkter, uanset om de er i virksomheden eller ude, hvor de også kan hente dem på deres telefon via app’en. Det giver samtidig en god sikkerhed for, at de rette instruktioner bliver fulgt, så vi undgår farlig omgang med de kemiske produkter”, udtaler Rasmus.

Har virksomheden kompetencerne?

I kompetenceoversigten i SOSWEBs medarbejdermodul er det muligt at lægge kursusbeviser m.m. ind, så det er nemt og hurtigt at gå ind og se, hvem der kan betjene en given maskine, som kræver specielle kompetencer, eller om virksomheden besidder de rette kompetencer til at tage sig af en speciel opgave fra en kundeforespørgsel. Samtidig er det her muligt at bevise over for Arbejdstilsynet, at medarbejderne er instrueret korrekt i anvendelse af maskiner og øvrige arbejdsprocesser.

”Vi ser en stor fordel i kompetence-oversigten, også i forhold til hvis en medarbejder stopper. Så kan vi hurtigt få et overblik over, hvilke kompetencer vi mangler, for det hele ligger i SOSWEB.
Vi har også planer om at få lagt kontakt-oplysninger ind på medarbejdernes pårørende, som skal kontaktes ved en (gud forbyde det) ulykke. Det giver en tryghed for alle parter, at det ligger i systemet og er hurtigt og nemt at finde frem, hvis situationen skulle opstå”, fortæller Rasmus.

”Kan så meget mere, som vi glæder os til at prøve af”

Rasmus giver også udtryk for, at han ved, at man kan meget mere end det omtalte i SOSWEB, som de glæder sig til at komme i gang med i fremtiden. Her nævner han blandt andet booking af udstyr, der gør det nemt at koordinere brugen af fællesudstyr, fordi systemet kan sættes op til at give besked til udvalgte brugere, når der bookes udstyr. Så er medarbejderne altid sikre på, om udstyret er ledigt, når de skal bruge det og slipper for at risikere at køre forgæves efter det.

”Vi ser frem til at komme i gang med booking-delen, og så har vi også hørt om modulet Registreringer, hvor man kan registrere hændelser, nærved- ulykker, afvigelser m.m.. Det har vi helt sikkert også tænkt os at skulle i gang med at benytte, for der ser vi store muligheder for at komme mere på forkant og reducere småskader og undgå større ulykker”, slutter Rasmus.

Kontakt Avidenz

Har du spørgsmål til et samarbejde med os eller om SOSWEB, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.

Del dette indlæg:

Andre indlæg