Hvad er en kemisk risikovurdering?
Alle virksomheder skal lave en kemisk risikovurdering (Kemisk APV) for de arbejdsprocesser, hvor der indgår eller udvikles farlig kemi. Kort sagt skal den være med til at sikre, at der arbejdes med stoffer og materialer på en sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig måde.
Det kemiske arbejdsmiljø dækker over arbejdet med kemiske stoffer og materialer samt udsættelse for f.eks. røg og gasser som eksempelvis svejserøg, dieseludstødningsgasser samt slibe- og borestøv.
Hvad er formålet med en kemisk risikovurdering?
Formålet med den kemiske risikovurdering er at få systematisk kortlagt og vurderet arbejdsmiljøet for dem, der arbejder med eller bliver udsat for farlig kemi. Den kemiske risikovurdering skal bidrage til, at I bliver opmærksomme på, om der anvendes farlige stoffer og materialer, og om/hvordan risikoen kan mindskes eller fjernes.
Stoffer og materialer, der skal indgå i en kemisk risikovurdering
Definitionen på farlige stoffer og materialer er helt overordnet, at de kan være farlige for eller forringe sikkerhed eller sundhed. Stoffer og materialer kan både være faste, flydende eller luftformige. De kan indgå i en fremstillingsproces, i en proces som et hjælpemiddel eller opstå som et biprodukt ved en proces, f.eks. som farlige dampe.
Når det skal vurderes, om der er tale om farlige stoffer og materialer, er der rigtig mange aspekter at kigge på. Et godt sted at starte er at kigge efter stoffer og materialer, der bruges i arbejdsprocesser, og som er forsynet med farepiktogrammer.
Krav til den kemiske risikovurdering
Der er krav om, at man skal undgå unødig påvirkning fra stoffer og materialer, og at disse skal nedbringes så meget som muligt. Når der arbejdes med farlige stoffer og materialer, er det vigtigt, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og at der tages højde for alle led i arbejdsprocessen.
Processen og kravene i forbindelse med en kemisk risikovurdering kan illustreres således:
Hvordan laver man en kemisk risikovurdering?
En kemisk risikovurdering laves ved at afdække hvilken farlig kemi, der findes eller kan udvikles på jeres arbejdsplads. Den foretages ved at undersøge brugen af kemikalierne, og hvordan de anvendes ud fra en bestemt arbejdsproces. Det er vigtigt, at man overvejer alle kilder til eksponering og undersøger, hvad der sker, når kemikalierne eventuelt sammenblandes.
Det vurderes først, om kemikalierne/processerne kan udskiftes med andre mindre farlige produkter/processer (substitution).
Herefter ses på, hvilke tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der ellers skal foretages samt anbefalinger til personlige værnemidler.
Der er ligeledes fokus på oplæring og instruktion af medarbejderne i brugen af de potentielt farlige og sundhedsskadelige stoffer og materialer, som der arbejdes med.
Hvad skal en kemisk risikovurdering indeholde?
Den kemiske risikovurdering skal indeholde følgende 7 punkter (jf. Arbejdstilsynet):
- Stoffernes og materialernes farlige egenskaber
- Eksponeringsgrad, -type og -varighed
- Omstændighederne ved arbejdet med de farlige stoffer og materialer, herunder mængden
- Virkningen af forebyggende foranstaltninger, der er truffet eller skal træffes
- Erfaringer fra arbejdsmedicinske undersøgelser
- Arbejdstilsynets grænseværdier
- Leverandøroplysninger om sikkerhed og sundhed
Den kemiske risikovurdering skal være skriftlig og tilgængelig for medarbejderne sammen med produktlisten og sikkerhedsdatablade.
I en del tilfælde skal der desuden være en skriftlig instruktion.
Hvornår skal den kemiske APV fornyes?
Den kemiske APV skal revideres løbende, og den skal opdateres mindst hvert tredje år.
Kom i gang med den kemiske risikovurdering
I forbindelse med udarbejdelsen af en kemisk risikovurdering kan I bl.a. spørge jer selv:
- Hvilken farlig kemi og arbejdsprocesser, hvor der udvikles farlig kemi, bliver medarbejderne udsat for
- Hvor farlige er de stoffer og materialer, der anvendes?
- Hvordan arbejdes der med farlige kemikalier (håndtering, processer og mængde)?
- Er der kemi, som I ikke vil anvende?
- Er der opdaterede sikkerhedsdatablade for kemikalierne? (eller skal de indhentes)
- Kan kemikalierne erstattes (for eksempel med produkter, der ikke er faremærkede, er PH-neutrale eller med lavere MAL-kode)?
- Hvordan bortskaffes det kemiske affald og brugte værnemidler?
- Hvordan skal oplæringen og instruktionen af medarbejderne foregå?
Hjælp til kemisk risikovurdering
Hos Avidenz tilbyder vi professionel rådgivning i forbindelse med at få styr på alle kravene til de kemikalier/processer, som I anvender i virksomheden.
I har yderligere mulighed for at få styr på jeres kemi ved at benytte vores digitale system, SOSWEB, med tilknyttet app.
Under modulet Kemi kan I få et overblik og dokumentation over alle de kemiske produkter, som I anvender i virksomheden. Det er muligt at udarbejde kemisk risikovurdering samt overskuelige instruktioner i systemet.
De ansatte kan hente instruktionerne på deres mobiltelefon eller en tablet via den tilhørende app. Instruktionerne kan også oprettes samlet for alle kemikalier i store plancher. De kan printes i A3-format og hænges op i virksomheden.
Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller info@avidenz.dk, hvis I har spørgsmål eller ønsker hjælp til jeres kemiske risikovurdering.
Vi er her for at hjælpe
Vi har et hold af konsulenter, der alle har et grundigt kendskab til arbejdsmiljøbranchen. Derudover har alle nogle spidskompetencer, der gør, at vi er i stand til at løse specialistopgaver.
Syddanmark
Eva Nielsen
Kemiingeniør
Midt- og Nordjylland
Winnie Ax
Kemiingeniør /miljøtekniker
Sjælland og Hovedstaden
Pernille J. Wulff
Kemiingeniør
Syddanmark
Carina E. Jessen
Cand. Scient i biologi og kemi
Kemisk APV-spørgsmål
Alle virksomheder skal lave en kemisk risikovurdering for de arbejdsprocesser, hvor der indgår eller udvikles farlig kemi. Kort sagt skal den være med til at sikre, at der arbejdes med stoffer og materialer på en sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig måde.
Det kemiske arbejdsmiljø hører under din virksomheds generelle arbejdsmiljø og er derfor en særlig del af den overordnede APV (arbejdspladsvurdering), som arbejdspladser skal udfylde. Et kemisk arbejdsmiljø dækker over arbejdet med kemiske stoffer og materialer, desuden også udsættelse for eks. røg og gasser som eksempelvis svejserøg, dieseludstødningsgasser, slibe- og borestøv.
Formålet med den kemiske risikovurdering er at få systematisk kortlagt og vurderet arbejdsmiljøet for dem, der arbejder med eller bliver udsat for farlig kemi i forbindelse med arbejdet. Den kemiske APV skal bidrage til at blive opmærksom på, om der anvendes farlige stoffer og materialer, og om/hvordan risikoen i forbindelse hermed kan mindskes eller fjernes.
Definitionen for farlige stoffer og materialer er helt overordnet, at de kan være farlige for eller forringe sikkerhed eller sundhed. Stoffer og materialer kan både være faste, flydende eller luftformige. De kan indgå i en fremstillingsproces, i en proces som et hjælpemiddel eller opstå som et biprodukt ved en proces, f.eks. som farlige dampe.
Når det skal vurderes, om der er tale om farlige stoffer og materialer, er der rigtig mange aspekter at kigge på. Et godt sted at starte er at kigge efter stoffer og materialer, der bruges i arbejdsprocesser, og som er forsynet med farepiktogrammer.
Der er krav om, at man skal undgå unødig påvirkning fra stoffer og materialer, og at disse skal nedbringes så meget som muligt. Når der arbejdes med farlige stoffer og materialer, er det vigtigt, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og at der tages højde for alle led i arbejdsprocessen.
Processen og kravene i forbindelse med en kemisk risikovurdering kan illustreres således:
- Hvilken farlig kemi og arbejdsprocesser, hvor der udvikles farlig kemi, bliver medarbejderne udsat for
- Hvor farlige er de stoffer og materialer, der anvendes?
- Hvordan arbejdes der med farlige kemikalier (håndtering, processer og mængde)?
- Er der kemi, som I ikke vil anvende?
- Er der sikkerhedsdatablade for kemikalierne? (eller skal de indhentes)
- Kan kemikalierne erstattes (for eksempel med produkter, der ikke er faremærkede, er PH-neutrale eller med lavere MAL-kode)?
- Hvordan bortskaffes det kemiske affald og brugte værnemidler?
- Hvordan skal oplæringen og instruktionen af medarbejderne foregå?
Hvordan er Avidenz som samarbejdspartner?
Vi vil være den bedste samarbejdspartner, når virksomheder vil udvikle deres arbejdsmiljø.
Vi tager altid udgangspunkt i den aktuelle virksomhed og tilpasser vores hjælp og rådgivning til lige præcis jeres ønsker og behov. Sammen med jer finder vi ud af, hvor udviklingspotentialet er, og hvad der bør arbejdes med.
Hos Avidenz stræber vi efter at være den bedste samarbejdspartner, når virksomheder vil udvikle deres arbejdsmiljø. Vi går meget op i at skabe gode relationer med de mennesker, vi samarbejder med, og samtidig udfører vi alle opgaver med stor ekspertise og engagement. Derudover lægger vi vægt på en åben, ærlig og ligeværdig kommunikation.
Vi indleder altid et samarbejde med en afstemning af jeres ønsker og forventninger. Virksomheder er forskellige, og derfor kræver det en individuel vurdering af indsatsområderne. Formålet er dog altid at forebygge og skabe økonomisk tryghed og udbytte gennem:
- Glade og motiverede medarbejdere/trivsel
- Færre ulykker/arbejdsskader
- Færre sygedage
- Øget produktivitet
- Øget konkurrenceevne
- Større kundetilfredshed
Og det hele selvfølgelig kombineret med at sikre, at virksomheden lever op til diverse regler og lovkrav.
Når I indgår et samarbejde med os, er der grundlæggende 2 forskellige måder, det kan gøres på. Her skiller vi os også ud fra andre leverandører i vores branche.
De to samarbejdsformer er:
- Virksomhedsaftale
- Uden virksomhedsaftale
Virksomhedsaftale
En virksomhedsaftale er en aftale om et løbende samarbejde omkring jeres arbejdsmiljø. Samarbejdet indledes ofte med en vurdering af omfanget af arbejdsmiljøarbejdet ud fra jeres ønsker og behov for vores hjælp. Virksomhedsaftalen fungerer som en slags klippekortsaftale, hvor I køber et antal rådgivningstimer pr. år, som er afstemt med jer. Timerne kan naturligvis variere fra år til år. Dermed kender I jeres budget, og I skal ikke til at modtage et nyt tilbud fra os, hver gang I har et ønske om at få løst en ny opgave. Så er det bare at ringe til jeres kontaktperson, og hvis der er timer tilbage i jeres aftale bliver tiden til opgaven bare taget der fra. Alternativt tilkøber I blot flere timer på aftalen. Nemt, hurtigt og billigt.
I får tilknyttet en fast kontaktkonsulent, som I lærer godt at kende og som hjælper jer med mange af de almindelige opgaver som APV, arbejdsmiljødrøftelse, sikkerhedsrunderinger m.v.
Uden virksomhedsaftale
Har I ikke behov for et løbende samarbejde med os, så kan I naturligvis købe vores hjælp uden en virksomhedsaftale. Vi vil sammen med jer afdække jeres behov og ønsker – og på den baggrund modtager I et konkret tilbud på en løsning.
Vi har en række højt fagligt kvalificerede konsulenter til at varetage de forskellige krav og nicher hos virksomhederne. Kunder med en virksomhedsaftale får altid en fast kontaktkonsulent, men det er altid en specialiseret konsulent, som bliver koblet på den enkelte opgave afhængig af indholdet i denne. Dermed er det altid de bedst kvalificerede medarbejdere, der løser de aktuelle opgaver for jer.
Samarbejdet med os giver jer en stor fordel, når I skal give tilbud til kunder. I lever nemlig op til de krav om styr på arbejdsmiljø, dokumentationer m.m. som arbejdstilsynet og andre myndigheder kræver og som flere og flere kunder også efterspørger – nogle på grund af krav fra deres kunder osv.
Desuden vil samarbejdet medvirke til at gøre virksomheden attraktiv som arbejdsplads og dermed både kunne være med til at fastholde og tiltrække velkvalificerede medarbejdere.
Klaus Witved, INOX:
“Der er mange gode ting og fordele ved at samarbejde med Avidenz, men det aller bedste er det personlige forhold, vi har fået til kontaktkonsulenten gennem et løbende samarbejde gennem mange år efterhånden. Den relation er helt unik. Samtidig har vi haft kontakt med mange andre fagkonsulenter fra Avidenz, da vores kontaktkonsulent altid ved, hvilken anden fagkonsulent, han kan trække ind over opgaver, som er uden for hans eget specialistområde. Og disse konsulenter har også altid været yderst kompetente. Dette er en tryg måde at samarbejde på for os som virksomhed, for vi er altid sikre på kvaliteten af rådgivningen, og at opgaverne bliver løst af en med de rette kompetencer.”
Jan Nielsen, System TM
“Det er rigtig rart med en fast konsulent tilknyttet, som kender huset og vores rytme. Så skal vi ikke starte forfra hele tiden, og vi får altid hurtig respons og hjælp ved problemstillinger. Denne relation sætter vi stor pris på. Gennem vores virksomhedsaftale får vi også hjælp til at afholde AMU-møder, revidere handlingsplaner m.m. – det er rart ikke at skulle tænke på, så vi kan koncentrere os om driften af virksomheden, der har 1. prioritet hos os.
Vi anvender også Avidenz’ digitale arbejdsmiljøsystem, SOSWEB, så vi har alt liggende digitalt. Alle har dermed let adgang til APV, handlingsplaner, kemiske instruktioner m.m.. Systemet giver os overblik og en sikkerhed for, at der er styr på det hele så som lovpligtige eftersyn og møder.
Med app’en der hører til systemet, er det endnu lettere og hurtigt at finde diverse dokumenter frem.”
Vi har en klar vision om at være den bedste samarbejdspartner, når virksomheder vil udvikle deres arbejdsmiljø. Det gør vi gennem blandt andet med dyb forankring i vores værdier:
- Samarbejde
- Professionalisme
- Anerkendelse
- Kommunikation
Kontakt vores hovedkontor på telefon 66 17 34 55 eller på info@avidenz.dk for en uforpligtende snak om mulighederne for et samarbejde om jeres arbejdsmiljøarbejde.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Kontakt os
Vil I sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø i virksomheden?
Uanset om I vil fastholde eller udvikle jeres arbejdsmiljø og har brug for rådgivning og løsninger, så er vi klar til at hjælpe.
Vi har konsulenter i hele landet
Vi vil være den bedste samarbejdspartner, når virksomheder vil udvikle deres arbejdsmiljø.
Vores hovedkontor ligger i Odense, og vi har arbejdsmiljøkonsulenter fordelt over hele landet. Vi er derfor ikke langt fra dig.