Undgå 10.000 kr. i gebyr ved at forebygge - 95 mio. kr. til arbejdsmiljøet - Corona præger også starten af den nye år

Nyhedsbrev 20. april 2021, 21:28:45       

Undgå 10.000 kr. i gebyr ved at forebygge 

Som vi tidligere har orienteret om, indførte Arbejdstilsynet den 1. september 2020 et gebyr på 10.000 kroner for skærpet tilsyn. Et skærpet tilsyn gennemføres uanmeldt, efter at Arbejdstilsynet tidligere har afgivet forbud mod, at virksomheden fortsætter arbejdet pga. overhængende og betydelig fare for de ansatte.

Det overordnede formål på det skærpede tilsyn er at følge op på, om virksomheden har rettet sig efter forbuddet, og om virksomhedens hovedarbejdsprocesser på arbejdsstedet bliver udført forsvarligt.

Forebyg, spar penge, og pas på jeres medarbejdere

Allerede nu har flere danske virksomheder været under skærpet tilsyn af Arbejdstilsynet. Den bedste måde at undgå et skærpet tilsyn og dermed det høje gebyr er ved at forebygge. I mindsker dermed samtidig risikoen for ulykker og andre arbejdsskader, som yderligere koster virksomheden mange penge og har negative menneskelige konsekvenser af større eller mindre karakter for jeres medarbejdere.

Nogle af de situationer, hvor ansatte er i overhængende og betydelig fare, sker på landets byggepladser. For eksempel er ulykker ved stigearbejde og andet arbejde i højden ofte ulykker, der med god viden og planlægning kunne være undgået.

Lær at forebygge de farlige situationer

Er I i tvivl, om arbejdsmiljøet i jeres virksomhed er helt i top, så hjælper vi jer gerne med en gennemgang. Vi lærer jer også at forebygge de potentielt farlige situationer. 
Pengene til rådgivning er hurtigt tjent ind i forhold til det store gebyr og ikke mindst i forhold til de konsekvenser en større arbejdsulykke vil have.

Kontakt os

Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.
 

95 mio. kr. til arbejdsmiljøet

Regeringen og arbejdsmarkedets parter er for nyligt blevet enige om en ny trepartsaftale for arbejdsmiljøet, som gælder til 2030. Det skriver Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse.

Trepartsaftalen er en udløber af "Aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet" fra april 2019. Der er nemlig fortsat plads til forbedring af arbejdsmiljøet på danske arbejdsplader. De nye mål skal fremme et mere sikkert og sundt arbejdsmiljø, og at centrale aktører på arbejdsmiljøområdet trækker i samme retning.

Der er konkret aftalt 4 nye nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen:
  • Stærk sikkerhedskultur på arbejdspladser
    – færre skal udsættes for arbejdsulykker
     
  • Sikkert og sundt arbejde med kemi
    – færre skal udsættes for farlig kemi på arbejdspladsen
     
  • Sikkert og sundt ergonomisk arbejdsmiljø
    – færre skal udsættes for væsentlige fysiske belastninger
     
  • Sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø
    – færre skal udsættes for væsentlige psykiske belastninger

Aftalen skal nu omsættes til egentlige måltal i udvalgte brancher, da udfordringerne kan være forskellige alt afhængig af branche. Branchemåltallene skal skabe ejerskab og gøre målene relevante og konkrete for arbejdspladserne og for andre aktører i branchen. 

Du kan læse hele pressemeddelelsen via linket her.
 

Corona præger også starten af den nye år

Det nye år er desværre startet med yderligere restriktioner, og Corona-pandemien hænger stadig som en tung sky over os.

Heldigvis er der nu om dage så mange digitale muligheder, at mange møder, undervisning m.m. kan foregå virtuelt i stedet for fysisk. Det benytter vi os naturligvis også i høj grad af hos Avidenz.

Vi tilstræber at afholde møder online, hvis det kan lade sig gøre. Nogle gange er det dog nødvendigt at komme ud på virksomhederne og kigge, og det ser vi heller ikke noget problem i, så længe vi tager de rette forholdsregler og begrænser os til at mødes med meget få personer på virksomheden. 
 

Vi følger bestemte retningslinjer, så du trygt kan få besøg

Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe tryghed både for de virksomheder, vi besøger, og for vores egne medarbejdere. Derfor har vi udarbejdet en række retningslinjer, som medarbejderne hos Avidenz efterlever for at undgå smitte med Corona.

Det drejer sig om følgende:
  • Vi giver ikke hånd ved besøg
     
  • Vi holder god afstand til andre personer (pt. minimum 2 meter)
     
  • Hænder og eventuelt måleudstyr afsprittes før og efter besøg hos kunder
     
  • Vi koordinerer altid med kunden om konkrete forhold inden besøg samt efterlever øvrige interne retningslinjer hos kunderne 
     
  • Vi efterlever i øvrigt sundhedsmyndighedernes vejledninger om at undgå fysisk kontakt
     
  • Der besøges ikke kunder, hvis medarbejderen føler sig sløj eller er syg
     
  • Der besøges ikke kunder, hvis medarbejderen har været i tæt kontakt med en person smittet med Corona
     
  • Der arbejdes så vidt det overhovedet er muligt hjemmefra. Vi arbejder ikke med udgangspunkt fra et stort fælles kontor
     
Vi følger hele tiden med i udviklingen vedrørende Corona og ændrer vores arbejdsgange og retningslinjer efter myndighedernes anvisninger.

------------------------------------------------------------------------------------

Når vi arbejder hjemmefra, indretter vi os på bedste vis med de redskaber og individuelle muligheder, vi nu engang har i hjemmet. Det er bare med at være kreativ og tænke i løsninger, der optimerer de ergonomiske forhold - f.eks. med en vaskebalje eller bøger under pc'en, så den kommer op i den rette højde.


Få online instruktion via Teams

Kunne I bruge noget inspiration til indretning af hjemmearbejdspladsen og forslag til kreative løsninger, så I sikrer optimale betingelser for jeres medarbejdere, og de undgår gener som følge af forkerte arbejdsstillinger m.m.?

Vi tilbyder at instruere jeres medarbejdere online, f.eks. over Teams.

Mød vores ergoterapeut, Maja Tvarnø, i nedenstående lille introvideo.

 

Nærmere information

Ønsker I et online instruktionsmøde, eller vil I blot have nærmere information, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.

 
Følg os på         
--
www.avidenz.dk | Kontakt