I april sidste år trådte bekendtgørelsen om kompetencepåbud i kraft. Arbejdstilsynets kompetencepåbud erstatter det tidligere rådgivningspåbud.
Et kompetencepåbud gives for at sikre, at virksomheden bruger de nødvendige kompetencer, der skal til for at efterkomme påbud om at løse konkrete arbejdsmiljøproblemer og forebygge lignende arbejdsmiljøproblemer.
Arbejdstilsynet har for nylig offentliggjort 4 nye vejledninger om kompetencepåbud:
• Kompetencepåbud om alvorlige og komplekse arbejdsmiljøproblemer
• Kompetencepåbud i forbindelse med påbud om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø
• Kompetencepåbud om mange arbejdsmiljøproblemer
• Kompetencepåbud om plan for sikkerhed og sundhed
3 måder at efterkomme kompetencepåbud på
Når Arbejdstilsynet giver et kompetencepåbud kan virksomheden vælge mellem 3 måder at efterkomme påbuddet på, hvor det i de tidligere rådgivningspåbud kun var muligt at anvende en ekstern, autoriseret rådgivningsvirksomhed.
Hvordan kompetencepåbuddet efterkommes, afhænger dog af den type af påbud, som kompetencepåbuddet er givet sammen med.
De 3 muligheder er:
1. Ved at opbygge og anvende egne kompetencer i virksomheden
2. Ved at bruge en intern, autoriseret rådgivningsvirksomhed
3. Ved at bruge en ekstern, autoriseret rådgivningsvirksomhed
Læs arbejdstilsynets information her.
Kontakt os
Vi opfordrer jer til at kontakte os, hvis I får et kompetencepåbud – og endnu bedre før, så vi kan hjælpe jer med at undgå, at I får et påbud. Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.