En ny dom fra Højesteret har sat fornyet fokus på arbejdsgiveres ansvar for arbejdsmiljøet ved hjemmearbejde. I sagen fik en kvindelig HK’er medhold i, at et fald over en kasse i hjemmet under en hjemmearbejdsdag var en arbejdsskade.
Dommen fastslår således, at en skade opstået under hjemmearbejde kan være en arbejdsskade, hvis den sker i arbejdstiden og under arbejdsrelaterede aktiviteter – i dette tilfælde et fald over en kasse på vej tilbage fra kaffemaskinen under en kort pause fra skærmarbejdet. Brygning af kaffe har en naturlig forbindelse til arbejdet, så ulykken fandt sted på et tidspunkt, hvor hun var i færd med at udføre sit arbejde, lyder det i dommen.
Dommen bekræfter, at arbejdsgiverens ansvar ikke stopper ved kontorets hoveddør. Og samtidig tydeliggør den, at det er arbejdets karakter – ikke adressen – der afgør, om arbejdsmiljøreglerne gælder.
Sådan overholder I ansvaret ved hjemmearbejde
Vi opfordrer virksomheder til at have styr på regler og retningslinjer for hjemmearbejde, så I bedre undgår at komme i klemme i lignende situationer som ovenstående, og I samtidig skaber trygge rammer for medarbejderne.
Her er de regler, I skal have styr på
Som udgangspunkt gælder hele arbejdsmiljølovgivningen også, når den ansatte arbejder i sit eget hjem. Det er således arbejdsgiverens ansvar at sikre, at også hjemmearbejdspladsen er en sikker og forsvarlig arbejdsplads. Arbejdsgiverne må ikke inspicere det private hjem for at tjekke, om det nu også er tilfældet. Derfor er det enormt vigtigt, at du som arbejdsgiver stiller tydelige betingelser for, hvordan arbejdet i hjemmet skal udføres.
Som arbejdsgiver skal du også sørge for, at den ansatte får tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion i at udføre hjemmearbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er dit ansvar at sikre, at oplæringen og instruktionen er forstået af den ansatte.
Særlige regler ved kontorarbejde
Kontorarbejde har nogle specielle regler i henhold til skærmbekendtgørelsen.
I den er der nogle gradbøjninger af reglerne:
Mere end 2 dage om ugen
De særlige krav i skærmbekendtgørelsen for indretning af hjemmekontoret gælder nemlig kun, hvis den ansatte udfører skærmarbejde hjemme regelmæssigt og mere end 2 dage om ugen som et gennemsnit set over en måned.
I disse tilfælde skal der bl.a. sørges for en stol, hvor stolesædet og stoleryggen kan indstilles, et bord der passer i højden, samt en skærm, der er adskilt fra tastaturet, så den ansatte kan anvende hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
Arbejdsgiveren kan godt lade den ansatte bruge sit eget skrivebord, stol og computer til skærmarbejdet, hvis dette inventar og udstyr opfylder kravene fra skærmbekendtgørelsen. Er det ikke tilfældet skal arbejdsgiveren på anden måde sørge for, at andet inventar, udstyr mv. er til rådighed for den ansatte.
Det kan for eksempel være ved at give medarbejderen mulighed for at tage inventar og udstyr med hjem fra den normale arbejdsplads på virksomheden.
Under 2 dage om ugen
Hvis hjemmearbejdet kun foregår lejlighedsvis og under to dage om ugen, så gælder arbejdsmiljøloven stadig, men ikke de detaljerede regler fra skærmbekendtgørelsen.
Medarbejdernes ansvar
Medarbejderne har også et ansvar for at sikre, at arbejdsmiljøet på hjemmekontoret er i orden, fordi arbejdsgiveren som nævnt ikke har ret til at kontrollere arbejdsforholdene i den ansattes hjem. Medarbejderne skal således indrette det fornuftigt og efter aftale med arbejdsgiveren. Og de har pligt til at sige til, hvis for eksempel kontorstolen giver rygproblemer, eller skrivebordet er gået i stykker. Det er dog stadig arbejdsgiveren, der har det overordnede ansvar.
Hjemmearbejdspladser skal indgå i virksomhedens APV
Vær i øvrigt opmærksom på, at virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV) skal dække hjemmearbejdspladser, hvis det er en fast ordning.
Det kan ske via dialog eller for eksempel billeder, tjeklister eller medarbejderens egen beskrivelse.
Følgende emner bør behandles i virksomhedens APV om hjemmearbejdspladsen:
- Inventar (arbejdsbord, arbejdsstol og skærm)
- Belysning (reflekser og blænding)
- Trivsel ved hjemmearbejde
- Ulykkesrisici (f.eks. at der ikke ligger ledninger, mapper, kasser eller lignende på gulvet, som kan udgøre en sikkerhedsrisiko/ulykkesrisiko som fald/snublen)
Læs mere om reglerne ved hjemmearbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside her
På siden finder du også link til AT-vejledningen, eller du kan tilgå den direkte her
Via dette link får du en tjekliste til arbejdsgiveren ved hjemmearbejde
Få hjælp og gode råd
Synes du, at det er nogle omfattende regler, og det kan være kompliceret at finde ud af, så forstår vi dig godt. Men hjælpen er nær, for vi hjælper dig gerne og rådgiver om, hvordan I indretter hjemmearbejdspladsen ud fra de gældende krav og regler. Vi tilbyder også at hjælpe med at udarbejde APV-spørgeskemaer til jeres hjemmearbejdsplads.
Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk for en snak om jeres ønsker og eventuelle spørgsmål.