Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

Pas på jeres natarbejdere, husk helbredskontrollerne

Natarbejder

Medarbejderne er jeres vigtigste ressource, og det er essentielt, at de har det godt og trives.

Natarbejde kan være forbundet med helbredsproblemer, og derfor skal natarbejdere tilbydes helbredskontroller for at sikre, at deres helbred ikke tager skade af natarbejdet (jf. arbejdsmiljøloven).

Har du natarbejde eller natarbejdere ansat, så husk at mange overenskomster fra den 1. marts blev enige om at følge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljøs (NFA’s) anbefalinger om natarbejde.

Vi har tidligere beskrevet, hvad anbefalingerne lyder på, så derfor går vi ikke nærmere ind i det her. Men du kan altid læse om de konkrete anbefalinger på vores hjemmeside via dette link. 

Vurder, om I lever op til anbefalingerne eller ej


Er jeres virksomhed med i en af de pågældende overenskomster, og har I natarbejdere, så er I forpligtet til at vurdere, om I lever op til NFA’s anbefalinger. Dette skal foregå ved ansættelsen af en ny medarbejder og derefter løbende 1 gang om året.

Lever virksomheden ikke op til anbefalingerne skal natarbejderne tilbydes helbredskontrol årligt. Og det er obligatorisk for natarbejderen at gennemføre helbredskontrollen hvert 2. år. Natarbejdere, der er fyldt 50 år, skal have foretaget en udvidet helbredskontrol.
Der er desuden krav om, at der skal gennemføres en årlig APV-kortlægning særlig rettet mod natarbejdere.

Vær sikker på, at I lever op til kravene

Som det fremgår, er der mange regler at leve op til, og det kan være svært at navigere i. Vi vil gerne hjælpe jer med at sikre, at I lever op til alle kravene, og vores sundhedsfaglige personale tilbyder også at gennemføre helbredskontrollerne af jeres natarbejdere.

Du kan også læse, hvad selve helbredskontrollen indeholder her.

Kontakt os

Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk for at høre nærmere.

Del dette indlæg:

Andre indlæg

Ny bekendtgørelse m systematisk arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø

Skab trivsel og udvikling gennem arbejdsmiljøet

Den 1. februar 2024 trådte en ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljø (BEK 65) i kraft. I den er der fokus på samarbejdet i virksomhederne om et sikkert og sundt arbejdsmiljø.

Hos Avidenz anbefaler vi, at I anvender den årlige arbejdsmiljødrøftelse til at arbejde systematisk og strategisk med jeres arbejdsmiljø.

Læs hele nyheden
Arbejdsmiljø

Digitaliser arbejdsmiljøet, og spar tid

Et sikkert arbejdsmiljø har aldrig været vigtigere end i dag. Både for at leve op til de stigende krav fra myndigheder og kunder og ikke mindst for at skabe de bedst mulige rammer for virksomhedens medarbejdere.

Men hvordan gør I det effektivt, nemt og hurtigt i hverdagen, så I opnår fordelene ved et sikkert arbejdsmiljø, samtidig med at I kan koncentrere jer om at drive jeres forretning?

Læs hele nyheden
Reglement

Arbejdstilsynet har afskaffet smiley-ordningen

Fra den 1. februar var det slut med de røde, gule og grønne smileyer som Arbejdstilsynet i mere end 15 år har tildelt virksomheder efter et tilsynsbesøg.

Smiley-ordningen erstattes af et nyt system, som blandt andet skal skabe større gennemsigtighed om arbejdsmiljøet på den enkelte virksomhed og motivere virksomheder til at arbejde med arbejdsmiljøet.

Læs hele nyheden