Men hvornår kræves hvad? – det kan du læse her.

Mange virksomheder har produktionsanlæg eller arbejdsprocesser, som medfører en påvirkning af det ydre miljø. Disse virksomheders miljøforhold skal enten godkendes eller anmeldes til miljømyndighederne, før virksomheden  etableres, sættes i drift eller udvides. Reglerne om miljøgodkendelse skal sikre, at virksomheder etableres og drives i respekt for mennesker, dyr og planter i omgivelserne.

 

Hvornår kræves godkendelse, og hvornår skal der blot anmeldes?

Det afhænger af virksomhedens forureningsgrad, om der kræves en godkendelse eller blot en anmeldelse. Dette er baseret på en lang række aspekter, der er ret komplekse, og derfor vil vi blot omtale anmeldelsen nærmere her, og så ellers anbefale jer at få hjælp af vores eksperter på området.
 
I dag skal ændringer i miljøaktiviteterne på virksomheder, der forarbejder metaller med et produktionsareal på mere end 1.000 m2 blot anmeldes til kommunen.
Ovennævnte er omfattet i Maskinværkstedsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller) og gælder mere konkret for virksomheder, som f.eks. udfører følgende processer:
  • Stansning
  • Kold bearbejdning
  • Drejning og slibning
  • Mekanisk rensning ved tromling
  • Svejsning og skæring 
  • Forskellige overfladebehandlinger under særlige forudsætninger 
 
Maskinværksteder, som en del af vores kunder hører under, skal altså ikke have en godkendelse, men blot anmelde virksomhedens aktiviteter. 
Både godkendelse og anmeldelse foretages elektronisk via platformen Byg og Miljø.
Udleder I spildevand fra produktionen, skal der også søges tilladelse hos kommunen til udledning af dette.
 

Hvor længe gælder godkendelse og anmeldelse?

En miljøgodkendelse er gældende de næste 8 år, medmindre der sker ændringer i forhold til den eksisterende miljøgodkendelse.
En miljøanmeldelse er gældende, så længe der ikke foretages ændringer, der udgør en øget miljøbelastning.
 

OML-beregninger er ofte nødvendige

Mange virksomheder har for at overholde arbejdsmiljølovgivningen brug for ventilationsanlæg til at fjerne uønskede forureninger fra arbejdsområder. Når disse stoffer sendes ud i naturen, skal man som virksomhed kunne dokumentere overfor miljømyndighederne, at gældende regler vedrørende grænseværdier er overholdt. 
 
Derfor kan der i forbindelse med indberetningen ofte være behov for såkaldte emissionsberegninger og OML-beregninger, som er beregninger, der viser, hvordan den mængde stoffer, der sendes ud af en skorsten, spredes til omgivelserne. OML-beregningen viser, om virksomhedens skorstenshøjde – også kaldet afkasthøjden – er tilstrækkelig høj.
 
Det er ofte vanskeligt at forlænge et afkast. Vi anbefaler derfor, at I spørger os til råds, inden I går i gang med etablering af nyt ventilationsanlæg. Det sikrer, at den rigtige højde på afkastet vælges fra starten.
 

Vi hjælper med hele processen

Vores specialister tilbyder at hjælpe med i alle led i processen om at erhverve, forny eller vedligeholde en miljøgodkendelse eller en anmeldelse.

Det drejer sig blandt andet om følgende:
  • Miljøtekniske registreringer som eksempelvis indsamling af data, vejledende støjmålinger og OML-beregninger
  • Udarbejdelse af ansøgning
Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.