Initiativer til at nedbringe antallet af dødsulykker

I 2022 oplevede vi desværre det højeste antal af arbejdsrelaterede dødsulykker i 15 år – hele 43 personer ifølge Arbejdstilsynet.

Det har fået politikerne til at sætte fokus på, hvordan vi kan nedbringe det antal, og Arbejdsmiljørådet har for nyligt sendt sine anbefalinger til beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.


Anbefalingerne består af 4 initiativer, som helt overordnet er:


1) Etablering af en ekspertgruppe til undersøgelse af alvorlige arbejdsulykker


2) Særligt målrettede tilsyn med fokus på planlægning og tilrettelæggelsen af arbejdsmiljøarbejde i de tre brancher med flest dødsulykker


3) En styrkelse af Arbejdstilsynets ulykkesanalyser- og undersøgelser


4) Styrkelse af partsindsatsen inden for ulykkesforebyggelse



Læs brevet og mere om initiativerne via linket her.

 

Hos Avideenz hylder vi naturligvis disse initiativer og håber meget, at det lykkes at nedbringe antallet af arbejdsrelaterede ulykker væsentligt i 2023 og fremover.

Ønsker I rådgivning og konkrete løsninger til forebyggelse af ulykker, sikkerhedskultur m.m., så kontakt os på 66 17 34 55 eller info@avidenz.dk, og lad os tage en snak om, hvordan vi skaber et sikkert arbejdsmiljø hos jer.

Del dette indlæg:

Andre indlæg

Arbejdsmiljø

Værktøjskassen er blevet digital

For år tilbage informerede vi om vores online system, SOSWEB, med illustrationen af en værktøjskasse. Den holder stadig, men nu har vi taget skridtet videre og er fulgt med de digitale muligheder, så i stedet for tekst og billeder, har vi udarbejdet nogle korte videoer, hvor du kan se hvert enkelt modul/værktøj i brug.

Læs hele nyheden
Arbejdsmiljø

Apps kan styrke arbejdsmiljøet – hvis de bruges rigtigt

Flere og flere udbydere tilbyder apps, der skal være med til at forbedre virksomheders arbejdsmiljø. Ifølge en artikel fra Magasinet Arbejdsmiljø viser en ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), at apps kan være et effektivt værktøj til at styrke arbejdsmiljøet – men kun hvis de er troværdige, brugervenlige og bliver fulgt op i organisationen.

Læs hele nyheden